Aarhus University Seal

Brain Awareness Week 2023

Once again Brain Awareness Week (Hjerneugen) - the global campaign to foster public enthusiasm and support for brain science - will be marked with a series of events in Aarhus, open to the public. Find information about events at Aarhus University Hospital and Aarhus University here.

Tuesday 14 March 2023

BLIV KLOGERE PÅ STROKE – GRATIS FOREDRAG PÅ AARHUS UNIVERSITETSHOSPITAL

Stroke betegner blodprop i hjernen eller hjerneblødning. Det er en hyppig årsag til død og handicap. Heldigvis har ny forskning medført, at vi kan behandle patienter med stroke og reducere deres handicap. Kom og hør om sygdommen og hvorfor hjernens allermindste blodkar er så vigtige i forhold til akut stroke og for at forstå fremtidens stroke behandling.

I anledning af Hjerneugen 2023 inviterer Dansk NeuroforskningsCenter (DNC) på Aarhus Universitetshospital til foredrag ved Claus Ziegler, professor og overlæge i neurologi & Leif Østergaard professor, overlæge, CFIN og Røntgen og Skanning.

Arrangementet afvikles tirsdag d. 14. marts 2023 kl 19-21 på Aarhus Universitetshospital, auditorium G206-145 og er gratis ved tilmelding via:

PROGRAM:

19.00-19.45     Leif Østergaard: Hvorfor er hjernens allermindste blodkar så vigtige for akut stroke?

19.45-20.00     Pause

20.00-20.45     Claus Ziegler: Stroke - lær symptomerne at kende og hør om den nyeste forskning.

Wednesday 15 March 2023

BEHANDLING MED FOKUSERET ULTRALYD FOR ESSENTIEL TREMOR PÅ AARHUS UNIVERSITETSHOSPITAL - ONLINE FOREDRAG

Onsdag d. 15. marts kl. 15:30 -16:30

Aarhus Universitetshospital behandlede i maj 2022 de første patienter med essentiel tremor (rystesyge) med fokuseret ultralyd som det første offentlige hospital i Skandinavien.

Behandlingen, som går under navnet MRgFUS (Magnetic Resonance-guided focused Ultrasound Surgery), er en MR-vejledt ultralydsbehandling, som kan tilbydes visse patienter med essentiel tremor. Behandlingen foregår, mens patienten ligger vågen i MR-skanneren iført en ultralydshjelm. Ultralyden opvarmer det sted i hjernen, hvor rystesygen udgår fra og brænder hjernevævet, så symptomerne dæmpes eller helt forsvinder. De fleste patienter vil allerede ved afslutningen af behandlingen opleve, at deres svære rysten ophører. Essentiel tremor behandles typisk med medicinsk behandling eller dyb hjernestimulation (DBS), hvor patienter får indopereret elektroder, som sender elektriske impulser til de områder, der er påvirkede. DBS er en omfattende operation, som ikke er egnet for alle, og dermed er den nye behandling et supplement til den medicinske behandling og DBS.

Under foredraget vil en neurolog og neurokirurg fra AUH fortælle om de foreløbige erfaringer på hospitalet. Lægerne vil fortælle hvordan forundersøgelser og behandlingen foregår, og om hvilke patienter, den er egnet for. Der vil endvidere være mulighed for at stille spørgsmål til lægerne efter oplæggene. Arrangementet er gratis og afvikles som et online-arrangement via Zoom i samarbejde med Essentiel Tremor-foreningen.

Deltag i mødet via dette link: https://aarhusuniversity.zoom.us/j/63199668642

Thursday 16 March 2023

HJERNEFORUM FOREDRAG - GRATIS OFFENTLIGT FOREDRAGSARRANGEMENT PÅ AARHUS UNIVERSITET

Torsdag 16. marts 2023
Kl. 15.00
Eduard Bierman Auditoriet (Søauditorierne), bygning 1252, lok. 204,

Kom og hør om hjernen i Hjerneugen 2023.

Traditionen tror afholder HjerneForum en række foredrag i forbindelse med Hjerneugen, og torsdag inviterer vi indenfor på Aarhus Universitet i samarbejde med Center for Funktionelt Integrativ Neurovidenskab (CFIN). Her kan I møde en række danske hjerneforskerer, der fortæller om deres interesse for og arbejde med hjernen. Arrangementet er gratis og henvender sig til alle, som er nysgerrige efter at høre om hjernen.

Foreningen HjerneForum blev dannet i kølvandet af det internationale hjerneår for 25 år siden, og udover at sætte fokus på hjernen i forbindelse med den Internationale Hjerneuge hvert år, så udgiver foreningen også en temabog om hjernen. I år sætter bogen Hjernen og Psyken fokus på forholdet mellem hjerne og psyke.
For yderligere information se www.hjerneforum.dk - her kan du også se tidligere udgivelser, samt støtte foreningen som medlem.

Vi ses i Hjerneugen.

PROGRAM:

15.00 – 15.30    Synæstesi mellem farver og bogstaver – husker du at ’A’ er rød? Daniel Gramm Kristensen, Aarhus Universitet & Aalborg Universitet.

15.30 – 16.00    Hjernen og psykiatrien i 400 års dansk perspektiv. Albert Gjedde, Københavns Universitet.

16.00 – 16.30    Jagten på biomarkører. Brian Hansen, Aarhus Universitet.

16.30 – 17.00    Husker du? Myter om hukommelse. Thomas Alrik Sørensen, Aalborg Universitet.

17.00 – 17.15    Afrunding på dagen, snacks og HjerneForum.

Se alle HjerneForums aktiviteter i Hjerneugen 2023